Projekty

2024 Projekt Videostop

Zábavný soutěžní program Videostop byl původně vysílán mezi lety 1985 a 2000 a testoval soutěžící v jejich znalostech filmové a televizní tvorby. Ve Videostopu se soutěžící pro odpovídání na otázku předháněli v tom, kdo dříve zmáčkne tlačítko, body byli počítané a vykreslované za pomocí počítače a hra na konci byla jednoduchá (avšak napínavá) videohra. Fascinace interaktivností Videostopu byla ve své době do velké míry reflektovaná i v rámci Slovenské a České herní kultury. Původní program od Ing. Zdeňka Vodáka získal a zpřístupnil Herní archiv v roce 2024. Součástí fondu, jenž zahrnuje samotné kazetové pásky s Hrou Videostop je také rozhovor se Zdeňkem Vodákem.

2023 Orálněhistorické rozhovory

Přibíráme mezi archivační techniky i metodu orálněhistorických rozhovorů. Vznikají dle metodiky Národního filmového archivu a naši členové prošli půlročním kurzem. Cílem je zaznamenat od dotazovaného i širší kontext jeho života a směřovat ho jen lehce, aby se ukázala i přirozenost jeho projevu. Hotové rozhovory ještě vyžadují přepis a redakci, ale poté jsou umístěny k veřejnému prohlížení.

2023 Digitalizace fotografií

V rámci archivce dobové dokumentace vzniká sekce pro digitalizaci audiovizuálních médií. Záznamy herních akcí, interakce s hrami, nebo prostředí, kde jsou vyvíjeny, považujeme za opomíjenou, ale podstatnou součást paratextů. Prvotní motivací bylo získání většího množství tématických fotografií z pozůstalosti Emila Fafka.

2022 Zálohování datových nosičů

Nalezli jsme řešení na světové úrovni pro digitalizaci starých datových nosičů, jejihž obsah podléhá zkáze (tzv. bitrot). Zajistili jsme techniku pro práci s disketami, kazetami, a optickými médii. Navázali jsme spolupráci s širší komunitou a aktivně zálohujeme unikátní hry a programy českého a slovenkého původu. Na ByteFestu v roce 2023 jsme naši digitalizační stanici poprvé představili na veřejné akci.

2021 Inventarizace sbírky

Započat projekt systématického zadávání předmětů v naší sbírce do vlastního digitálního systému. Do systému inventáře se zadávají metadata o předmětu a jeho původu. Ke kažému předmětu je přiřazena fotografie, dále vytištěn štítek a uložena jeho pozice pro možnosti dohledání. Od roku 2024 je značná část inventáře vedena veřejně a můžete do něj nahlédnout.

2021 Sbírka Českých a Slovenských her

Snaha ustanovit veřejně přístupnou sbírku fyzických kopií lokálních her, která není v soukromém vlastnictví. Byla již využita pro fotomateriály v rámci digitální výstavy "8-bit" od Slovenského centra dizajnu.

2020 Česko-Slovenská spolupráce

Snaha o rozšíření záběru na Slovenskou Republiku byla posílená úzkou spoluprácí s Univerzitou sv. Cyrila a Metoda v Trnavě, přesněji její Fakultou masmediálnej komunikácie. Společně chceme budovat kvalitní zdroje ohledně herní historie pro využití ve výuce a výzkumu.

2020 Museé Bolo

Navázání vztahů v rámci Evropy a využití získaného know-how v prvním mezinárodním projektu který je pod naším spoluvedením. Spolupráce na organizaci a digitalizaci sbírek Švýcarského muzea informačních technologií Museé Bolo.

2020 Integrované čipy od Tesly

Zajištění technických informací okolo první Československé komerční hry - Televízního tenisu. Unikátní návrh herního hardwaru od Tesly Piěšťany byl nasnímán mikroskopem a probíhají snahy o převedení do simulátoru.

2019 Projekt Ouya

Digitální obchod herní konzole Ouya byl ke konci roku ukončen. Naši členové rozběhli komunitní snahu o reverzní inženýrství serverů, které se díky mnoha nadšeným lidem podařilo a celá platforma tak unikla předčasné smrti.

2019 Projekt Game Informer

Výjezd našeho předsedy jako dobrovolníka v rámci aktivit Americké Video Game History Foundation. Bezprecedentní snaha masově digitalizovat herní materiály z archivů redakce herního časopisu Game Informer.

2018 ReTrip

První akce spoluorganizovaná naším spolkem, která dala prostor Českým vývojářům promluvit o jejich zkušenostech. Oslava lokální herní historie za sebou má dva úspěšné ročníky.

2017 Sbírka herních tiskovin

Archiv tištěných materiálů, které jsou skvělým primárním zdrojem. Později jsme se zaměřili na její kompletaci jako náš první velký cíl. V současnosti se jedná pravděpodobně o nejobsáhlejší sbírku u nás.

2016 Národní Muzeum

Zapůjčili jsme výbavu do výstavy "Retro". Spolupráci stále udržujeme a naši členové se podílí na herním obsahu v dalších expozicích.

2015 RetroHerna

Spolek, který zajišťuje Herní archiv, začal svojí aktivitu skrze interaktivní muzeum RetroHerna. Více informací najdete na webu projektu.