Projekt Programy z Československé televize
Název projektu: Programy z Československé televize
Jména zpracovatelů: Rudolf Jan Suchý, Lukáš Macura, Karel Ondráček
Rok dokončení projektu: 2025
V případě otázek či nejasností se nám ozvěte na info@herniarchiv.cz
Kurz rychlého čtení, 7. díl (Jan Flak, Československá televize 1986)
Na konci 80. let Československá televize vyprodukovala dva zdánlivě nesouvisející pořady – v roce 1986 vytvořila pořad Kurz rychlého čtení a v roce 1988 pak pořad Počítačová dilemata. Kurz rychlého čtení byl desetidílný vzdělávací seriál, který měl – jak název napovídá – diváctvo naučit techniky rychločtení. Počítačová dilemata měla také deset dílů, ale narozdíl od Kurzu se jednalo o popularizační pořad, který se snažil zejména neobeznámenou část diváctva seznámit s tehdejšími dostupnými osobními počítači, jejich funkcemi a možným použitím.
Navzdory různým tématům měli tyto dva pořady mnoho společného. Jak Kurz rychlého čtení tak Počítačová dilemata vznikaly v ostravských studiích ČST a na obou pořadech pracoval téměř totožný produkční tým. Oba seriály režíroval Jan Flak a autorem námětu, scénáře a moderátorem těchto pořadů byl Ing. David Gruber. U obou pořadů lze najít i stylistické podobnosti – oba například výrazně pracovaly s počítačovou grafikou a textem. Nejzajímavější však je, že jak u Kurzu rychlého čtení tak u Počítačových dilemat byly během závěrečných titulků vypískávané programy pro ZX Spectrum.
Počítačová dilemata, 1. díl (Jan Flak, Československá televize 1988)
V roce 2023 Herní archiv z archivu České televize zakoupil všechny dostupné kopie dílů pořadů Kurz rychlého čtení a Počítačová dilemata a v roce 2025 převedl a zveřejnil všechny programy pro ZX Spectrum z konců epizod těchto pořadů.
Programy z Kurzu rychlého čtení
Programy z konců epizod Kurzu rychlého čtení byly drobnými herními hříčkami, které měly diváctvu pomoci s procvičováním technik rychlého čtení. Díly 6 a 9 se bohužel nedochovaly. Podle Davida Grubera všechny tyto hry dělal Ing. Milan Buchta.
Program z 1. dílu seriálu generuje n-tice čísel, která se krátce objeví na obrazovce. Na hráčstvu je, aby tato čísla stihlo přečíst.
Program z 2. dílu seriálu generuje n-tice znaků, které se krátce objeví na obrazovce. Na hráčstvu je, aby tyto znaky stihlo přečíst.
Program z 3. dílu seriálu generuje n-tice znaků, které se krátce objeví na obrazovce. Na hráčstvu je, aby tato čísla a písmena stihlo přečíst.
Program z 4. dílu seriálu zobrazuje krátké texty, které se krátce objeví na obrazovce. Na hráčstvu je, aby tyto texty stihlo přečíst.
Program z 5. dílu seriálu generuje dvojskupiny po třech znacích, mezi kterými musí hráčstvo najít co nejrychleji všechny rozdíly.
Program z 7. dílu seriálu zobrazí dva sloupce slov, které musí hráčstvo přečíst co nejrychleji.
Program z 8. dílu seriálu trénuje diváctvo v selektivním čtení – hráčstvo si má všímat všech čísel v textu a zapamtovat si je.
Program z 10. dílu vypíše na obrazovce text, který musí hráčstvo v omezeném čase přečíst a pak odpovědět na otázky, vztahující se k tomuto textu.
Program z Počítačových dilemat
Počítačová dilemata se lišila oproti Kurzu rychlého čtení v tom, že během jejich titulků nebyly vysílány krátké samospustitelné programy, nýbrž byl napříč deseti epizodami vysílán jeden velký program rozdělený na devět kusů (hlavní část programu byla vysílaná v 1. a 10. díle). To znamenalo, že pro vlastnictví kompletního programu muselo diváctvo stihnout všechny díly diskutovaného pořadu a zkopírovat si na pásku všechny části programu.
Program z Počítačových dilemat byl malou osobní databází. Ta uživatelstvu umožňovala si vést osobní poznámky, seznam kontaktů, půjčených věcí, událostí nebo zásob doma. Program také obsahoval kalendář se všemi svátky a z nějakého důvodu nabízel i možnost si spočítat v jakou hodinu vyjde slunce.
Program po spojení pomocí basicového příkazu MERGE
kvůli několika chybám v kódu nefunguje. Díky Lukášovi Macurovi máme ale opravenou funkční verzi tohoto programu. Po nahrání programu a vrácení se zpět do BASICu, program znovuspouštějte pomocí příkazu GOTO 10
.
Část programu z 1. epizody tvoří základ pro celý program – díky němu celý program drží pohromadě a zároveň mu dodává hlavní menu.
Část programu z 2. epizody umožňuje uživatelstvu vést si seznam lidí, včetně jejich data narození, adresy a telefoního čísla.
Tato část programu ze 3. epizody pořadu umožňuje uživatelstvu vést si seznam půjčených věcí a propojit ho s konkrétní osobou z Adresáře.
Část programu ze 4. epizody pořadu umožňuje vést si seznam uživatelstvem půjčených věcí a propojit ho s konkrétní osobou z Adresáře.
Část programu z 5. epizody umožňuje uživatelstvu vést si seznam všech událostí které proběhly nebo mají proběhnout.
Tato část programu ze 6. epizody funguje jako kalendář všech svátků – uživatelstvo zadá datum a program mu napíš, kdo má v dané datum svátek.
Část programu ze 7. epizody umožňuje uživatelstvu spočítat na základě data a polohy v kolik hodin výjde a zapadne slunce.
Tato část programu z 8. epizody umožňuje uživatesltvu vést seznam všech zásob u nich doma.
Část programu z 9. epizody umožňuje uživatesltvu vést si vlastní poznámky.
Část programu z 10. epizody je stejná jako část vysílaná v první epizodě.